Wind Brug Hollandsch Diep

Op de HSL-Zuid is de wind op een aantal plekken dusdanig krachtig dat de zijdelingse krachten op HSL-treinen te groot kunnen worden. Daarom is bij de HSL Brug Hollandsch Diep een windwaarschuwingssysteem ge├»nstalleerd, zodat de snelheid van treinen beperkt kan worden zodra windstoten boven een bepaalde waarde verwacht worden. Het windwaarschuwingssysteem op de brug werkt zoals beoogd, maar leidt echter veel vaker dan oorspronkelijk voorzien was tot een snelheidsbeperking en zelfs tot het stoppen van het treinverkeer. 

De Staat (I&W) alsmede ProRail en NS vonden het wenselijk treinen bij grotere windkracht toch op hogere snelheid te kunnen laten rijden. Daartoe hebben zij in 2017 besloten een planstudie uit te voeren voor het plaatsen een van windscherm op Brug Hollandsch Diep, aan de westzijde van het HSL-spoor. Er zijn diverse type windschermen getest in 2 series van windtunneltesten. Deze windtunneltesten zijn uitgevoerd bij en in samenwerking met het Franse onderzoeksinstituut CSTB. Hieruit is door ProRail Projecten in samenwerking met Witteveen+Bos een DO van een windscherm opgesteld.

In augustus 2019 kreeg Infraspeed (IMBV) vanuit De Staat (I&W) de vraag om dit windscherm te bouwen op de HSL Brug Hollandsch Diep en aan weerszijden hiervan. Vanaf dat moment is IMBV met BAM in een bouwteam met ProRail en Witteveen+Bos het DO gaan uitwerken naar het UO zoals dit nu op de brug is gebouwd. Ook Aa-Dee (staalconstructie) en Scheuten (glas) hebben hier een belangrijke bijdrage geleverd. Begin 2020 is begonnen met de productie en samenstelling van de prefab schermdelen zodat het scherm in een 12-daagse buitendienststelling in november 2020 kon worden gebouwd.

Het is een topprestatie dat het BAM met zijn onderaannemers is gelukt om het scherm, binnen de planning, op het ca. 3 km lange traject te monteren. Ook de bijkomende werkzaamheden (waaronder het monteren van ca. 1200 m LED-verlichting (Omexom) in de leuningregel van de brug werden op tijd afgerond om het spoor weer veilig en tijdig terug in dienst te kunnen geven!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top